नीचे लिखे आलेख का हिन्दी तर्जुमा इस लिंक http://translate.google.co.in/translate_t# पर किया
NEW DELHI: "The
Budget has been formulated against the background of strong recovery in national income and agriculture, and an equally
impressive improvement in our balance of payments." That was how Pranab Mukherjee opened his speech the last time he presented a full Budget in 1984. When he starts his speech today, you can bet he won't say that.
The radically different situation he now finds himself in — an economy desperately trying to keep its growth momentum in the face of a global slump — will mean he has a more difficult balancing act to do than most finance ministers.
Any Budget calls for trade-offs between various desired goals given the finite
money available, but Mukherjee has the unenviable job of finding larger than normal amounts of money to fund a stimulus package and various social welfare schemes at a time when a sluggish economy has slowed down government revenue collections.
While presenting the interim Budget for this year in February, Mukherjee had said: "While the proposed provisions are appropriate for a Vote-on-Account, I would like to point out that Plan expenditure for 2009-10 may have to be increased substantially at the time of the presentation of the regular Budget, if we are to give the economy the stimulus it needs to cope with the global recession that is likely to continue through the year."
In other words, expect the expenditure figure to be significantly higher than the Rs 953,231 crore he had estimated five months ago. But that's not all. Since the FM made that comment, the government has promised to bring in a Food Security Act under which all families below the poverty line will be entitled to 25kg of rice or wheat per month at Rs 3 per kg.
How much that guarantee will add to the government's expenditure will depend on the precise details, which are yet to be announced, but even the most conservative estimates suggest the food subsidy bill will rise by at least Rs 3,000 crore.
On the revenue side, there is no reason to believe that the revenue receipts estimate of Rs 609,551 crore made in February was unduly pessimistic. In the absence of fresh taxes, it would be difficult to justify scaling up that figure. And fresh
taxes will be difficult to impose. If anything, there is pressure from the middle class to give some concessions to relieve the impact of stagnant or declining salaries and job losses.
So where will the money to fund the additional expenditure come from? Again, Mukherjee himself answered that question in February: "Since the scope for revenue mobilization is bound to be limited in a period of economic slowdown, any increase in plan expenditure will increase the fiscal deficit."
There is, in the Economic Survey presented on Thursday, enough indication that the FM might look at another source for raising funds. That's the disinvestment route. However, this is unlikely to be a source of huge amounts of money in the current year. For starters, disinvestment takes time and one quarter of the year is already over. Also, there might be questions about whether now is the best time for divestment. Wouldn't it be better to wait till the economy revives and hopefully so does the market and hence the appetite for PSU
shares?
Allowing the fiscal deficit to balloon a little more with larger borrowings seems to be the most viable option for the FM, but he would hesitate to let it get completely out of control, conscious of the promise to get back to fiscal rectitude as soon as
परिणाम देखिए
नई दिल्ली: "बजट राष्ट्रीय आय और कृषि क्षेत्र में मजबूत वसूली की पृष्ठभूमि के खिलाफ है, और एक समान रूप से तैयार की गई है भुगतान की हमारी संतुलन में प्रभावशाली सुधार. "वह कैसे प्रणव मुखर्जी वह 1984 में एक पूर्ण बजट प्रस्तुत अपने भाषण आखिरी बार खोला गया था. जब वो आज अपने भाषण शुरू हो, तुम वह नहीं कहूँगा शर्त लगा सकता हूँ. इस मौलिक अलग स्थिति में अब वह खुद को ढूँढता है - एक अर्थव्यवस्था सख्त एक वैश्विक मंदी का सामना करने के अपने विकास की गति को रखने की कोशिश कर रहा - वह सबसे वित्त मंत्रियों के अलावा कुछ करने के लिए एक और अधिक कठिन संतुलन साधने की है मतलब होगा. कोई बजट व्यापार के लिए कॉल विभिन्न वांछित लक्ष्यों के बीच offs के परिमित धन उपलब्ध दिया, लेकिन जब मुखर्जी एक सुस्त अर्थव्यवस्था धीमी है एक समय पर एक प्रोत्साहन पैकेज और विभिन्न समाज कल्याण योजनाओं के कोष के लिए पैसे की बड़ी मात्रा सामान्य से अधिक पाने की अवांछनीय नौकरी है सरकार के राजस्व संग्रह नीचे. जबकि इस वर्ष के लिए फरवरी में अंतरिम बजट पेश करते हुए मुखर्जी ने कहा था: "हालांकि प्रस्तावित प्रावधानों एक वोट पर खाते के लिए उपयुक्त हैं, मैं 2009-10 के लिए पर्याप्त रूप से वृद्धि की जानी करने के लिए हो सकता है कि योजना व्यय से बात करना चाहेंगे नियमित बजट की प्रस्तुति के समय, अगर हम अर्थव्यवस्था यह है कि साल के माध्यम से जारी होने की संभावना है कि वैश्विक मंदी के साथ मुकाबला करने की आवश्यकता को प्रेरणा देने के लिए कर रहे हैं. " दूसरे शब्दों में, व्यय आंकड़ा काफी रु 953231 जितना वह पाँच महीने पहले अनुमान लगाया था करोड़ रुपए अधिक होने की उम्मीद करते हैं. लेकिन वह नहीं है सब. चूंकि एफएम कि टिप्पणी बनाया, सरकार ने एक खाद्य सुरक्षा अधिनियम है जिसके तहत गरीबी रेखा से नीचे के सभी परिवारों 25kg चावल या प्रति माह गेहूं के लिए 3 रुपये प्रति किलो पर हकदार होंगे में लाने का वादा किया है. कितना है कि गारंटी सरकार के खर्च करने के लिए जो अभी तक कर रहे हैं सटीक विवरण, पर निर्भर करेगा जोड़ना होगा, पर की घोषणा की जानी करने के लिए भी सबसे अधिक रूढ़िवादी अनुमान खाद्य सब्सिडी बिल से बढ़ जाएगा सुझाव है कि कम से कम 3000 करोड़ रुपये है. राजस्व तरफ, वहाँ यह है कि राजस्व प्राप्तियां 609,551 रुपये की फ़रवरी में किया करोड़ अनुमान पर विश्वास करने का कोई कारण नहीं अशांति निराशावादी गया है. नए करों के अभाव में, यह है कि व्यक्ति को स्केलिंग को सही करने के लिए मुश्किल होगा. और ताजा कर अधिरोपित करने के लिए मुश्किल होगा. कुछ भी अगर, वहीं मध्यम वर्ग के दबाव के प्रभाव को राहत देने के लिए कुछ रियायतें देने के लिए है या स्थिर वेतन और काम नुकसान गिरावट. तो कहाँ पैसे अतिरिक्त खर्च से आ निधि से होगा? फिर से, मुखर्जी खुद फ़रवरी में उस प्रश्न का उत्तर: "राजस्व जुटाने के लिए गुंजाइश से आर्थिक मंदी की अवधि में, राजकोषीय घाटा बढ़ जाएगा योजना खर्च में कोई वृद्धि सीमित होना स्वाभाविक है." वहाँ, आर्थिक सर्वेक्षण में है गुरुवार पर, पर्याप्त संकेत है कि वित्त मंत्री ने धन जुटाने के लिए एक अन्य स्रोत पर कर सकते हैं देखो प्रस्तुत किया. वह विनिवेश मार्ग है. हालांकि, इस चालू वर्ष में पैसे की बड़ी मात्रा का स्रोत होने की संभावना नहीं है. शुरुआत के लिए, विनिवेश है पर पहले से ही समय और इस वर्ष की एक तिमाही लेता है. इसके अलावा, वहाँ है कि क्या अब अनावरण के लिए सबसे अच्छा समय है के बारे में सवाल किया जा सकता है. नहीं यह होना बेहतर अर्थव्यवस्था revives तक और इंतजार करना तो और इसलिए उम्मीद है कि सार्वजनिक उपक्रमों के शेयरों के लिए भूख बाजार करता है? राजकोषीय घाटे की अनुमति दे बड़ा उधार थोड़ा और साथ गुब्बारे को एफएम के लिए सबसे सस्ता विकल्प लगती है, लेकिन वह इसे पूरी तरह से नियंत्रण के बाहर, वापस राजकोषीय ईमानदारी से ही के रूप में प्राप्त करने के लिए वचन के प्रति जागरूक हो जाने में संकोच होता
आप को कुछ पल्ले पडा ?